Kryssarklubben På Kryss Övriga Kretsar In English

Start Verksamhet Västpricken Bli medlem Butiken Forum Kontakta oss

Genomförda aktiviteter

Tjejhelg till sjöss 1-4 augusti 2016 till Skärhamn, Tjörnekalv & Söholmen

Tema: Tilläggning i naturhamn

Sommaren och båtsäsongen lider mot sitt slut, men vad gör väl det när hösten inleds med en efterlängtad seglingshelg tillsammans med Kryssarklubbens Qvinna Ombord! Efter att ha lärt känna sina båtkompisar på förträffen, planerat matinköp och packat sjöställ och stövlar var det på torsdag eftermiddag dags för avfärd. För vår del blev det en biltur upp till Klädesholmen, med en liten omväg till Uddevalla. Att ha trevligt sällskap och mycket att prata om kan leda till att en och annan avfart missas!

En timma sena anlände vi till Klädesholmen och HR 34:an Annas hemmahamn. Vår skeppare Bente mötte oss glatt, trots vår sena ankomst, och vi gjorde oss redo för en snabb avsegling. Planen var att gå till Dyröns sydhamn eftersom färden dit inte var så lång och det passade bra med tanke på vind och mörkrets inträde.

Med bottenrevat storsegel seglade vi ut från Klädesholmen med vindstyrka 16 m/s i byarna. En härlig, men intensiv start, på helgens äventyr! Efter en liten avstickare ner mot Söholmen, för att se om Kryssarklubbens bojar var lediga, anlände vi till Dyrön i lagom tid innan mörkrets inbrott. Väl i hamn dukades det fram en välsmakande grekisk sallad, toppade med färska räkor. Kvällens tips: ät även huvudena! Vilken kväll!

Morgonen efter hade vinden mojnat något och vi kunde öva på att lägga ut och till med spring. Vår skeppare peppade oss alla och under hennes ledning och med ett bra teamwork lärde vi oss hur man lägger till och från med spring i trånga hamnar med sidvindar. Så bra att lära sig detta!

Efter Dyrön styrde vi vår kurs mot Skärhamn och gick då inomskärs. I farleden tog vi en liten genväg genom Lilla Jungfruhålet, där Bente styrde Anna genom den trånga passagen med säker hand på rorkulten. Väl framme i Skärhamn hann vi precis få upp hamnkapellet innan ett uppfriskande regn föll. Vi kunde mysa inne i sittbrunnen och ta oss en välförtjänt ”tilläggare”.

I Skärhamn hade vi några timmar egen tid då man kunde gå på Akvarellmuséet, ta en tupplur eller en promenad i småregnet. Klockan 18 var det dags för bryggmingel, som istället blev sittbrunnsmingel ombord på Felicity, då regn. Tänk 27 glada tjejer på en båt! När vi minglat klart var det dags för en fantastiskt god middag på restaurang Vatten.

På lördag morgon hölls skepparmöte. Då vinden fortfarande var kraftig togs beslut om att gå till naturhamn på söndagen istället och denna dag angöra Tjörnekalv och stanna där över natten. Innan dess hade vi vårt egna "Öppna Varv" då vi fick möjlighet att gå runt på de andra båtarna och få tips och trix, se smarta lösningar och helt enkelt kika på andra båtmodeller än de vi normalt seglar. Verkligen kul att se alla olika båtar och lära sig lite smarta grejer!

Vi bestämde vi oss för att segla utomskärs från Skärhamn till Tjörnekalv. Med ett rev i storseglet och litet försegel kryssade vi upp mot Systrarna i 12 m/s. Med ett grymt teamwork och hårt arbete blev det en härlig kryss som var väldigt rolig, adrenalinfylld och härlig! Väl utomskärs hade vi sedan en fantastisk segling mot Tjörnekalv. Som båt nummer ett att anlända till Tjörnekalv tog vi så klart bästa platsen och hade sol i sittbrunnen hela kvällen.

Hela gänget tog en promenad runt ön på en av de fina promenadslingorna som ringlar sig fram längs klipporna vid havet, igenom tallskog och upp på små bergstoppar med vyer över näckrosdammar och kobbar och skär.

På kvällen hade Magi’s skeppare fått låna en av sjöbodarna i hamnen, där vi kunde samlas med tända ljus, god dryck och goda snacks tillsammans med ukulelespel och allsång. Vilken kväll!

På söndagen när vi kikade upp ur ruffen möttes av blå himmel och strålande sol! Nu hade vinden mojnat och det blåste runt 2 m/s. Perfekt tillfälle att gå till en naturhamn och öva tilläggning och ankring som ju var temat för denna höstsegling. Det blev motorgång från Tjörnekalv till Söholmen i strålande sol!

Vid Söholmen övade alla sju båtarna på att lägga till vid klipporna med bergskilar eller med dubbar. Vi tränade på att lägga till vid en av de fyra SXK-bojarna i viken, för att sedan lägga oss på svaj med eget ankare och duka upp för 11-kaffe med efterföljande bad. Efter övningarna i naturhamnen var det dags för de olika båtarna att börja röra sig hemåt mot sina hemmahamnar. Eftersom vi hade nära till vår hemmahamn tog vi en tur via Marstrand för att sedan styra mot Klädesholmen.

Att hänga med Qvinna Ombord ut på en seglingshelg har varit så otroligt kul, lärorikt och häftigt! Sju båtar med 27 kvinnor i blandade åldrar med olika erfarenheter, olika bakgrunder och olika förutsättningar, men med ett gemensamt intresse: båtlivet och att lära sig mer för att kunna klara sig bättre ombord! Jag har absolut lärt mig en hel del, fått mer erfarenhet och ytterligare lite skinn på näsan.

Under rätt förutsättningar och med ett bra gäng tjejer lär du dig jättemycket och du växer verkligen i din roll för att en dag inte bara vara gast, som i mitt fall, utan kanske skeppare på egen båt. Jag vill och jag kan och det kan du också! Så ta chansen och häng med ut på en tjejsegling! Det här var första gången för mig, men jag lovar att det inte är den sista! En härlig tjejhelg till sjöss med stora växlingar både i väder och aktiviteter.

Några citat från andra deltagare:

”Vi startade från Tångudden över Rivöfjorden i fjorton m/s, där vi mötte världens största containerfartyg. ”

”Vi fick låna en förtjusande sjöbod i Kalvsund. Där blev det allsång och musik av de duktiga ukulelespelarna Anne och Lil. ”

”Förvånade blev vi när ankarspelet la av och inte ville gå varken upp eller ner. Tekniska tjejer som vi är undersökte och hittade vi säkringen som orsakat stoppet. We did it!!”

”Ur min synvinkel skulle jag vilja påstå att det nu blåste någonstans mellan lagom och lite läskigt. Med seglen uppe fick skepparen för sig att jag skulle ta över ratten. – Nu är stunden kommen, tänkte jag. Det är nu jag på något sätt kommer att lyckas förstöra den här fina båten. Men döm om min egen förvåning när jag lyckade ratta den genom Albrektssunds kanal, genom den blåsiga Marstrandsfjorden och ända in till bryggan i Skärhamn OCH jag gillade det starkt.”

”Under aktiviteten ”Öppna Varv” fick jag jättemycket inspiration och tips på vad man kan tänkas behöva veta inför köp av båt... (jo, jag kommer att börja planera för det).

”Gemenskapen, värmen, människorna, båtarna, hamnarna, solen, vinden, vattnet och till och med bulorna i huvudet (vilka uppenbarligen hör till), kommer jag att minnas med vemod under vintern och jag kommer definitivt att hålla utkik efter nästa tillfälle som dyker upp under våren. Sammantaget måste jag säga att det här var något av det bästa jag gjort på mycket länge och det kändes sorgligt att det tog slut så fort.”

Slutligen tack alla deltagare i alla åldrar för att ni bidrog till en glad, generös stämning, skeppare för er generositet, pedagogik och mod att lämna er båt i våra händer. Slutligen ett stort Tack till ledningen Marita Lager, Louice Johansen och Monica Storm för bra planering och omtanke om oss alla: från nybörjare till rutinerade seglare.

Sophie Cronquist, gast på Anna

Mona Ragnarsson, gast på Trinda

Båtmanöverering för tjejer i april 2016

Några var redan bekanta med Qvinna Ombord, för oss andra var det något helt nytt. Oavsett vilket, var vi ett gäng taggade tjejer som alla hade något gemensamt, vi var redo att göra något nytt.

Det visade sig att de flesta av oss hade ungefär samma bakgrund. Vi hade alla seglat flera år, men inte riktigt vågat ta det där sista steget... Så fort det varit dags att lägga till i hamnen har vi lämnat över ratten eller rorkulten till någon annan ombord. -Nu skulle det bli ändring på det.

Efter ett par timmar med teori (och fika!) i Kryssarklubbens lokaler i Långedrag var det dags att dela upp sig i grupper inför den praktiska delen av kursen.

Väl på plats ute på Nya Varvet undrade nog flera av oss i första gruppen, om det skulle finnas någon båt kvar för tjejerna i nästa grupp att öva med... Men Nawica är en stabil motorseglare med stålskrov, så visst fanns det hopp!

Våra duktiga lärare Lotta Falkendal, Bente Oleander och Louise Johansen började med att visa hur man gör en perfekt tilläggning vid bryggan. Nu var det vår tur att prova.

Vi turades om att agera skeppare, och med stöd av Lotta lyckades vi allihop lägga till vid bryggan och använda oss av spring både vid tilläggning och avgång. Vi provade att nyttja vår propellerverkan och övade även på man-över-bord-situationer. Nawica höll, även om träskutan Westvind såg ut att ligga lite illa till ett tag när vi var inne och vände i en av hamnbassängerna!

Det var ett gäng väldigt stolta tjejer som lämnade över Nawica till nästa besättning! Nu hoppas vi kunna träffas igen (som skeppare?) på tjejhelgen i september!

//Jeanette Hallqvist

Tjejhelg 27-30 augusti 2015

Lyckad tjejhelg till sjöss

Nu var det dags! Med lite fjärilar i magen stod jag vid centralstationen i Göteborg på fredagsmorgonen för att åka bil med mina nya bekantskaper till den årliga tjejhelgen i slutet av augusti. Väldigt många - utom jag - hade varit med flera gånger.

Förväntan hade byggts upp ända sedan anmälan före sommaren, men också lite nervositet kring själva seglingen... På den trevliga förträffen i början på veckan hade vi fått höra om upplägg och erfarenheter från tidigare tjejhelger och eskaderseglingar. Efter presentationer av alla åtta skeppare och deras båtar, viceskeppare och gastar pratade vi fyra på båten Anna snabbt ihop oss om mat och dryck för alla måltider under helgen. Det ska besättningen stå för som en liten kompensation till skepparen som bidrar med sin båt.

Andra besättningar hade, för att hinna till första stoppet på Dyrön, samlats redan på torsdagen. Men hemmahamnen för Anna var så pass nära att vi kunde fara fredag förmiddag. På plats vid båten, där vår skeppare Bente redan väntade, gick det snabbt att packa upp och klä på sig lite varmare och flytvästen.

Det utlovade mojnandet från kring 15 m/s hade inte inträffat. Det var i alla fall uppehållsväder, om än inte någon sol. För en som inte seglat så mycket var det spännande med turen runt Brattön och Älgön i den vindstyrkan. Men det kändes supertryggt med Bentes seglingsvana sedan barnsben och kappsegling, viceskepparen Tina med mångårig båterfarenhet från hantering av motorbåt, och Louice som det senaste året satsat intensivt på att lära sig segling från grunden på båten hon seglar själv.

Seglare på alla nivåer

Fördelen med dessa tjejhelger är att alla är välkomna, oavsett förkunskaper, ja både med och utan egen båt. Under de tre dagarna gavs tillfälle att både lyssna och lära, men också pröva på och att göra lite mer. Mina nybörjarkunskaper härrör sig från ett par korta sommarsäsonger, där jag efter kurs för förarintyg mest navigerat och hjälpt till vid tilläggning av vår ganska nyinskaffade båt. Jag saknar kunskaper i ”hands on”, det vill säga själva seglandets konst. Det som är svårast att lära sig riktigt ordentligt i sin egen båt, utan att gå någon seglingskurs, är att tänka på allt och få ihop och förstå och få känsla för hur båtens förutsättningar och väder och vind samspelar. Inte minst är det bra att nöta in ”båtspråket” så att man kan förstå och uttrycka sig eftersom kommunikation är en viktig säkerhetsaspekt i båtlivet. Jag som inte haft koll på vad som egentligen menas med att falla av (inte man överbord!) skota hem, reva, vindöga och alla möjliga begrepp, kände att jag under de tre dagarna fick mycket bättre kläm på det. Och kanske ibland till och med reagera rätt på skepparens order!

Grillkväll på Dyrön

Vid framkomsten till Stora Dyrön la alla båtarna till långsides i dubbla led i södra hamnen - en häftig samling på åtta olika båtar med 32 kvinnor i olika åldrar! Nu hade det klarnat upp till en jättefin eftermiddag och kväll. Den första punkten på det gemensamma programmet var bastubad - dopp i havsbassängen för den som ville - och mingel och sedan grillning av medhavd mat vid den fina bastun på Dyrön som SXK hyrt. Hur mysigt som helst!

Nästa dag hade alla skeppare och viceskeppare möte klockan tio för att stämma av planer och väder. Nu var det underbart fint och soligt och bara 5-6 m/s. På vår båt hade linan till Furlexen släppt och ett par av tjejerna åtog sig att laga det. Under tiden var det ”öppet hus” i alla båtar. Det var intressant att se hur de var utformade och inredda. Där fick man många bra tips på både smarta lösningar, bra båtlitteratur och säkerhetstips. Vid 13-tiden möttes alla skepparna igen och planerna att öva tilläggning i naturhamn och därefter segla ned till Källö-Knippla slogs fast.

Njutning i naturhamn

Vi gick efter en snabb lunch för motor med ett par av de andra båtarna från Dyrön mot Söholmen för att se och lära mer om hur man ligger på svaj – som medlem med fördel vid kryssarklubbens bojar - eller ankrar i en naturhamn. Vi la till med Anna strax intill Victoria och det dröjde inte länge innan alla plumsat i vattnet som faktiskt uppmättes till hela 19.5 grader. Det var verkligen underbart och en härlig och vacker plats. Efter lite diskussion med ett par av de övriga skepparna bestämdes att vi skulle stanna kvar här över natten. De som hade längre väg till hemmahamn söderöver for vidare.

På kvällen kom det först lite regn och sedan ganska mycket mer. När solen glimtade fram syntes inte bara en, utan två fantastiska regnbågar. Det gick verkligen ingen nöd på oss och efter middagen delades båthistorier och vi pratade om allt möjligt till sent på kvällen. Det kan hända att varsin gin (ekologisk) och tonic slank ned också. Supertrevligt var det i alla fall. Härligt att sova på en sådan lugn och tyst plats.

Sista dagen till sjöss

Tidigt på söndagsmorgonen hörde jag hur någon snabbt stängde av sin väckarklocka som ringt svagt och sedan klev upp. Det var Louice som började dagen med ett nakendopp. Efter en liten stund var såklart hela besättningen i vattnet, liksom några från grannbåten. Sånt här hör väl till det allra bästa med båtlivet!

Vi seglade en härlig tur med stopp för lunch vid bryggan i Kyrkesund. Just när vi förberedde oss för avfärd passerade da Vinci på sin väg norrut, vilket föranledde en glad hälsning från alla på Anna i form av ”vågen”.

Och en symbolisk vågen skulle jag också vilja göra till arrangörerna Annelie, Lotta och Monica, skeppare Bente med besättning Tina och Louice - underbara tjejer - och alla andra trevliga SXK:are och deltagare! Tack för en jätterolig och lärorik tjejhelg till sjöss!

Ingrid Horner

(...som funderar på om att öva in en repertoar av knopar till olika ändamål skulle kunna vara kvällspyssel i vinter)

Tjejeskader till Läsö 4-7 juni 2015

Kyligt, blåsigt och glittrande solsken

Vi har klättrat upp till lotsutkiken ovanför Vrångö hamn. Därifrån kan vi se den sista eskaderbåten segla in mot hamn strax innan solen går ner klockan tio denna kväll tidigt i juni, den kalla våren 2015. Solen har äntligen värmt lite idag men vinden är isande kall. Prognosen för överfarten imorgon till Läsö spår motvind 2 – 3m/s. Åtta båtar har nu samlats för att delta i årets Qvinna Ombord segling. Imorgon ansluter sig ytterligare två båtar från fastlandet. Totalt är vi 38 kvinnor som deltar i denna eskader.

Fredagen bjuder på 5 – 6 sekundmeters segling, alltså betydligt bättre än vi trott men vinden är fortfarande kall, så alla kläder kommer till användning. Den gula eskaderflaggan och den blå Qvinna Ombord vimpeln viftar glatt i akterstaget.

Lite gammal gropig sjö får vi dock i stora farleden, som vi passerar utan att kollidera med varken skyhöga containerfartyg eller Stena Line. Två av eskaderbåtarna kan segla emellan de korsande fartygen, som en extra krydda, eftersom de har AIS ombord. Efter cirka fem timmar, på en och samma bog, passerade vid Trindel bank, revet nord om Läsö. Det hade blivit större och flyttat sig lite, men det har vi blivit ordentligt varnade för på skepparmötet på morgonen. En äkta engelsman seglar om oss strax utanför sjömärket Engelsmannen och strax ligger vi tryggt förtöjda i Österby hamn. Där är ganska få båtar eller lugnt och skönt kan man också säga. En del båtar hade flitigt ägnat sig åt att öva att lägga till med spring. Mer om det, när vi kommer till hemfärden.

Väl landade sätter många igång att grilla men maten intas helst inomhus i det nybyggda hamnhuset, där vi har tillgång till en ljus och fin matsal och även utrustat kök.

Lördagen var vår ”vilodag”, dvs eskaderdeltagarna ägnar sig antingen åt att rida på islandshästar eller till att löga sig på spa. Ridningen över de platta strandängarna, som efter all blåst, var vattenfyllda till stora delar är en skönhetsupplevelse i eftermiddagens sneda solstrålar. Spa-besökarna kan välja bland flera olika bastubad, bubbelpool både ute och inne och bassänger med varierande salthalter. Läsö är ju känt för sin saltutvinning. På terrassen värmer solen fint, för den som ville börja jobba på en snygg solbränna. Båda grupperna var lika nöjda, när vi förenades till en gemensam fest på helgrillat viltsvin med en fantastisk buffé därtill.

Vår buss tar oss tillbaka till Österby i kvällningen. Nu ligger också ett stort gäng 24-timmars seglare i hamnen och även skolfartyget Gratitude, som några t o m hinner besöka.

Natten till söndag viner vinden hotfullt, där vi ligger nedbäddade i våra kojer med en extra filt. Mycket riktigt väntade en inte alltför bekväm segling till hemmahamnen. Många bestämmer sig för att reva seglen eller bara köra på förseglet. Men först gäller det att komma iväg, nu när vinden trycker båten hårt mot bryggan. Ett förspring blir lösningen, som gör att ingen behöver slita och dra. Med en kulfender i fören, kör föraren mot bryggan. Nu var det lätt att få ut aktern och backa ut. Vi länsar hemåt i 10 -12 m/s och vissa fick ännu mer vind. Lite lurigt stundtals med jipparna. Tittar vi akteröver, tornar vågorna upp sig meterhöga, men solen skiner och gör att humöret ändå är på topp. Havet skiftar i alla blå nyanser som finns och endast korta stunder ser havet blygrått och hotfullt ut. Men utan en sjösjuketablett hade det nog inte gått så bra, i alla fall inte för egen del. Ungefär 5 distansminuter från land, lägger vi märke till ett kraftigt pysande ljud och upptäcker vatten på durken i salongen. Det är dock färskvatten, så det är ju inte frågan om att vi tar in vatten utifrån. Efter skepparens rådiga ingripande och lätt gröna i ansikten kan vi fortsätta färden. Efter ytterligare ett par timmar ser vi Vinga och Trubaduren skymta i fjärran. När vi passerar Donsö Svartskär får vi njuta ett blankt, glittrande vatten innan vår spännande, roliga och härliga tjejsegling är slut.

Eller som Bente Oleander, som tillsammans med Britt Steiner organiserat det hele, sa: – Jag har fått en ny energi, som räcker minst en månad, av att träffa och umgås med så många trevliga människor. Det här gör vi om nästa år igen!

Vid pennan: Solveig Lundh

Fotograf: Monica Storm

PS Att akutsjukvården fungerar utmärkt i Danmark, fick vi bevis på även i år. En av gastarna fick kramper, svimmade och mådde illa i flera omgångar. Ambulans fanns strax på plats och en helikopter forslade patienten vidare till sjukhus i Hjörring på fastlandet. Lyckligtvis kunde man där så småningom blåsa faran över.


Båtmanövrering för kvinnor.

Den 21 april samlades 19 förväntansfulla kvinnor, med mer eller mindre erfarenhet av båtmanövrering, på Svarta Gaveln, för att bli invigda i hemligheterna kring roder- och propellerverkan och även att lära sig att förtöja med hjälp av för- och akterspring.

Efter tre timmars teoripass väntade praktik lördagen den 25 april.Tre tretimmars pass, med sex kvinnor per grupp, genomfördes på Nawica i den stora hamnbassängen vid Nya Varvet.

Gott om plats att manövrera i och rejäla bryggor att förtöja vid. För några var det allra första gången, för andra fungerade det som avrostning inför sommarsäsongen. Många aha-upplevelser och härliga leenden när det lyckades. Dagens mantra var, ”Ta det lugnt och glöm inte andas…”.

Vi hann även med att träna på man-över-bord, där en attrapp fick fungera som ”man” och där manövreringsförmågan sattes på prov, innan ”man” var genomfrusen.

Förhoppningsvis ger en sådan här kurs lite blodad tand att våga ta över rodret och självförtroendet växer genom att, ” jag kan, jag vågar, jag vill”. Ombord på våra båtar är vi ju trots allt varandras livförsäkring, när vi är på sjön. Blir det skarpt läge så vill det till att det är fler än en som kan hantera båten.

Som kursledare är det härligt med all entusiasm och den omedelbara feed-back som kommer.

Tack alla ni härliga kvinnor, damer, tjejer som förgyllde vår dag. Hoppas vi får se er vid rodret i någon hamn, i sommar.

Kursledarna Malin Johansson och Lotta Falkendal, QO


Tjejhelg till sjöss 28-31 augusti 2014

Vaknade fredag morgon med värmande sol och vänlig vind utanför båten. Vi startade igår kväll och gick från Ängholmen till Köpstadsö efter att ha stuvat mat och utrustning för helgen. Vad skönt att vi valde att komma från hemmakajen redan i går kväll, trots att vi inte har långt till kvällens samlingsplats. Vi hann med både morgondopp och promenad på ön innan vi satte segel och kurs mot Rörö.

Hippocampus är en av åtta båtar, som deltar i höstens tjejhelg, arrangerad av Qvinna Ombord kommittén. Från Sandö i söder till Svanvik, Orust i norr kom båtarna med den blåa Qvinna Ombordflaggan i akterstaget och la till i gästhamnen under fredagseftermiddagen. Tillsammans hjälptes vi åt att hitta platser och komma till kaj. Många av våra skeppare är erfarna och säkra. Andra är mer osäkra och ett av helgens mål var att fler av oss ska våga ta mer ansvar för t.ex. tilläggning och då behövs övning och coachning. Solen försvann under dagen och regnet hängde i luften men det fanns de som trotsade vädret och passade på att bada. Andra tog en promenad ut på ön, som till stora delar är naturreservat. Mot väster sträcker sig en imponerande klapperstensstrand, väl värd ett besök. Fram mot kvällen samlades vi på restaurang ”Jonas & Åsa”. Det blev mycket prat när vi blandades runt borden och det krävdes busvissling för att få så tyst på oss så att Annelie Lysvret och Britt Steiner kunde hälsa oss välkommen. Varje skeppare inbjöds till att berätta om hur vägen till dagens hamn varit och därefter fick Anneli en egen QO flagga att ha permanent i akterstaget, som bevis på att hon deltagit som skeppare med sin båt 3 ggr. Stora applåder! Därefter högg vi in på sill, lax, räkor, paj och diverse annat som bjöds. Allt mycket gott! Mätta och nöjda drog vi oss tillbaka till resp. båtar.

Nästa morgon var det dags för ordförande i QO Malin Johansson att ge oss en teoretisk lektion i hur propeller- resp. roderverkan fungerar och hur man lägger till/går ut på spring. Därefter blev det dags för de praktiska övningarna. Alla båtar stävade ut ur hamnen för att snurra runt och träna att backa med och mot vind. Tryggt att ha lite vatten runt båten så nervositeten hålls i schack. Vi turades om att pröva de olika momenten tills alla var nöjda. En efter en gick deltagarbåtarna sen tillbaka i hamn där Malin stod på en tom kaj för att lotsa alla som ville öva på tilläggningar. Ut och in gick den ena båten efter den andra och det var nog så att en del helgfirare undrade vad det var vi höll på med. Efter lunch samlades skepparna till möte för att komma överens om fortsättningen på helgen. Den ursprungliga planen var att vi skulle lägga oss i naturhamn, men eftersom regnet inte verkade vilja upphöra och det började blåsa upp var det många som var tveksamma till det förslaget. Det blev Dyrön istället. Seglarna fick en fin seglats och den enda motorbåten höll ungefär samma fart på vägen. De flesta båtarna valde Albrecktsunds kanal och vi gick på rad in och ut ur ett Marstrand, som verkade realisera sommaren nu. Det var trångt i Dyröns norra hamn! Vi lade oss långsides utanpå varandra. Många av oss har deltagit i tjejseglingarna flera gånger och mötte gamla vänner, andra knöt nya kontakter under gårdagskvällen då vi satt blandade vid borden i restaurangen. Alla har vi båterfarenheter, nya eller mångåriga, som vi kan dela med oss av. Till slut drog hungern oss tillbaka under däck och den middag som kanske planerats för grillen åkte i stekpannan istället. Söndag morgon var det fortfarande grått och duggregn.

Vi samlades ganska tidigt eftersom de båtar som hade långt till hemmahamn ändå skulle hinna med en säkerhetsövning innan det var dags för dem att gå. Vi höll till ute vid badplatsen och hade en genomgång av den säkerhetsutrustning, som skall finnas ombord. Varje båt fick en nödraket och ett nödbloss att tända efter det att Monika hade underättat MRCC, (sjöräddningen) om att vi bara övade. Flera av oss hade prövat detta vid någon säkerhetsdag, som anordnas varje vår av SXK-V. Andra var tacksamma för att få tillfälle att känna på att utlösa raketerna/blossen på riktigt och alla fick sig en påminnelse om att kolla datum på den egna utrustningen.

Så blev det då dags att vinka av den ena båten efter den andra. Vår båt fick en fin segling hem via Marstrand, där vi övade tilläggning vid en pontonbrygga innan vi la till ”på riktigt” i gästhamnen för lunch. TACK alla skeppare, som låter oss komma ombord på era båtar och öva, TACK hela Qvinna Ombord kommittén, som genom sitt arbete får fler och fler av oss att få ut ännu mer glädje av båtlivet och ett alldeles särskilt TACK till årets planeringsteam, Annelie och Britt, som gjorde helgen så lyckad!

Kristina Hansson, gast på Hippocampus


Tjejeskader till Läsö 12-15 juni 2014 - Kuling, ridning och dramatik!

Qvinna Ombord arrangerade sin första eskader i öppen sjö andra helgen i juni. Tolv båtar med totalt 47 kvinnor mellan 23 och 70 år seglade till Läsö Österby.

Vi hade stämt möte på Vrångö torsdag kväll. Det blåste styv västlig kuling. Trots det hade 8 båtar angjort Vrångö kl. 21 på kvällen, de övriga fyra valde att stanna i andra hamnar över natten. På fredagen förväntades nordvästlig bris som framåt dagen skulle öka till 10 -12 m/s. Några båtar beslutade att avvakta för att gå över tidigt på lördag morgon, men övriga 8 gav sig av mot Läsö.

Sjösjuka och blåmärken

Vinden var mycket riktigt nordvästlig och för oss som kom från Vrångö blev det en sträckbog i god fart med revade segel. Alla båtar var i hamn inom 5-6 timmar. Vi fick emellertid betala tribut till Neptunus, eftersom vågorna var "stora som hus" och kom från olika riktningar. Sjösjuka drabbade någon i besättningen i alla båtar utom en. Rorsmännen fick arbeta hårt, så lite träningsvärk dagen efter var inte ovanligt. Ett och annat blåmärke har vi nog alla efter den obekväma men roliga seglingen. De båtar som beslutat avvakta fick en mycket bättre och bekvämare segling tidigt på lördagen.

Islandshästar, vildsvin och björnar

Eskaderledarna, Bente Oleander och Ingela Johansson hade verkligen arrangerat en omväxlande och annorlunda utflykt åt oss på lördagen. Vi embarkerade en turistbuss som förde oss till Krogbaekgaard. En bondgård som drivs som ferie- och konferenscenter. Den stora attraktionen är nog den stora hjorden Islandshästar. Men det finns många andra djur på gården, bland annat vildsvin och får. De dagsgamla brunrandiga små kultingarna var oemotståndliga. Medan halva gruppen red ut på strandängar och hagar på de vackra hästarna ägnade sig den andra halvan åt bågskytte. En ny erfarenhet för de flesta. Det var inte lätt, de flesta pilarna hamnade utanför måltavlan eller björnen. Men med lite träning...

Kan man segla och rida så ..

Buffé med grillat vildsvin avslutade utflykten till Krogbaekgaard. Vi hade känt doften från grillen ända sedan vi kom. Både hos oss och gårdens hundar rann saliven till och när vi började äta var det med stor förtjusning. Där fanns sallader, pajer och andra rätter förutom det grillade vildsvinet. Ett gott vin ökade njutningen.

Trötta, mätta och nöjda med dagen, lämnade vi gården i vår buss och återvände till båtarna i Österby hamn. Solen gick ner i havet medan många av oss avslutade kvällen med ett glas och samtal i sittbrunnen

Hemfärd, nästan stiltje och dramatik

Detta är vad som hände följande dag: För de flesta en skön segling, i början med motor, eftersom vinden dog ut en stund. Sedan 5 sek meter sydvästlig bris. Segel igen. För några få, stor dramatik. Bente skriver i mail "Alla hörde att något var på gång via VHF men alla har kanske inte fått information om vad som egentligen hände.” På Viktoria beslutade man att fiska lite på vägen hem. Första fisken de fick upp var en fjärsing.

Sedan bar det sig inte bättre än att Elisabeth Lund fick ett stick av fjärsingen i handen. Fingrarna svullnade upp och blev blå.

Hjälp tillkallades via VHF (allt mycket föredömligt). En räddningsbåt sändes ut och plockade upp Elisabeth för att transportera henne till Läsö hamn. Allt gick mycket snabbt. På bryggan stod ett läkarteam och en helikopter! Läkaren kunde konstatera att det inte var någon fara för liv utan att hon kunde segla hem samma dag. Hon mönstrade på Ariel som ännu inte lämnat kaj och hon kunde tryggt segla hem till Göteborg med dem. Hon blev fantastiskt väl omhändertagen av Monika och hennes team."

En annan båt fick motorhaveri alldeles utanför engelsmannen. Hon bogserades av en eskadermedlem tills dess att vinden kom tillbaka och seglen fylldes. Men jag vill återigen citera ur Bentes mail: "Överfarten som kunde varit mycket dramatisk med all den vind vi hade, den gick helt utan missöden. Men när vi sedan skulle hem och vi hade så svaga vindar att järngenuan fick startas, då hände det grejer. Man kan med andra ord aldrig vara helt säker...."

Vi har haft en fantastisk helg trots strapatserna. Bente Oleander, Ingela Johansson och Qvinna Ombord kommittén skall ha stort tack.

Eva Bondestam skeppare på FRI


Mörkernavigering 2013

I samarbete med utbildningskommittén arrangerades mörkernavigering i månadsskiftet oktober-november.I teori och praktik gick vi igenom förutsättningarna för säker navigering i mörker. Vi övade praktiskt i och utanför fyrbelysta leder.


Tjejhelg 2013 - 36 kvinnor lägger till på Käringön

Att lägga till i en proppfull hamn med hundratals ögon på sig kan sätta igång adrenalinet på den mest erfarna skeppare. Att göra den där perfekta tilläggningen kan vara obeskrivligt tillfredsställande, likväl som en misslyckad dito kan få vem att vilja dra på sig lösmustaschen, stoppa huvudet i skämskudden och dra till havs igen.

Som kvinna vid rodret kan man bli extra påpassad, oavsett om det gäller förvånad uppmuntran vid en perfekt tilläggning, eller mummel om ”typiskt kvinnor” vid minsta strul. Kanske är det därför så många kvinnor väljer att överlåta tilläggningen till en eventuell manlig besättningsmedlem. Men samtidigt är vi många som både är förste skeppare eller äger och seglar egna båtar. Och det finns ytterligare andra därute som skulle vilja känna sig tryggare vid rodret. Då är det bra att övning är det enda som ger färdighet, oavsett om du är kvinna eller man.

Sista helgen i augusti var det dags för årets tjejhelg till sjöss med Qvinna Ombord. 1991 gjorde Västkustkretsens kvinnliga medlemmar sin första tjejhelg och i år var vi nio båtar med totalt 36 besättningskvinnor ombord. Helgen är ett tillfälle för klubbens kvinnliga medlemmar att skaffa sig mer färdighet vid rodret genom gemensam segling och övningar. Fokus denna gång var tilläggning och manövrering i hamn.

Helgen inleddes redan måndagen innan med gemensam genomgång i Kryssarklubbens lokaler i Långedrag. Ansvariga Britt Steiner och Bente Oleander hälsade oss välkomna och besättningarna fick bekanta sig med varandra. Malin Johansson, ordförande i Qvinna Ombord-kommittén, föreläste därefter om manövrering, tilläggning och förtöjning med och utan spring – teori inför de praktiska övningarna under helgen.

De flesta besättningar träffades på sina respektive båtar på torsdagskvällen och nio båtar fullastade med kvinnor intog under fredagseftermiddagen Käringön från olika håll – Onsala, Nordön, Öckerö, Ellös… Något som väckte en viss uppmärksamhet av övriga gästande båtar. På kvällen samlades vi på på Ö-krogen för en gemensam grillbuffé och markerade därmed starten på helgens övningar.

Lördagen inleddes med skepparmöte och därefter påbörjades tilläggningsövningarna i sol och frisk västlig vind. Två båtar med hemmahamnar långt söderut beslutade att avvika redan efter frukost för att gå hemåt igen då prognosen lovade västliga vindar uppemot 18-19 m/s natten till söndag och fortsatt hårt väder under hela söndagen. Övriga sju båtar övade flitigt på olika manövrar och att lägga till och gå ut på spring vid yttre hamnens flytbrygga. Vinden på förmiddagen var måttlig – väst ca 8 m/s – och med Britts handfasta tips från bryggan fick vi alla öva på olika tilläggningsmanövrar i ett par timmar.

Är man på Käringön så kan man inte undvika att komma i kontakt med Sjöräddningssällskapet, som har en station där. Efter lunch samlades vi utanför deras lokaler för att lyssna på en föreläsning med Gunnar Arwidsson. Förberedelser och tips inför långseglatsen och hur man hanterar en nödsituation till havs var huvudpunkterna. Vi pratade även om säkerhetsutrustning och fick därefter en visning av båtarna Broström och Ilse Sanne. Förutom bra tips och råd var nog den bästa brasklappen vi fick med oss att det alltid är bättre att larma Sjöräddningen en gång för mycket än en för lite. Det är alltid möjligt att ringa tillbaka och tala om att man rett ut situationen på egen hand än att Sjöräddningen kommer för sent till olycksplatsen!

Gunnars råd för agerande vid brand, i följande ordning:

1) Skydda besättningen

2) Larma sjöräddningen

3) Släcka branden

Som avslutning på lördagen samlades vi alla vid boule-banan uppe på ön för ett glas vin och snacks. Lotta Falkendal fick ta emot QO-vimpeln för sin insats som skeppare för tredje året i rad.

Natten mot söndagen blev långtifrån lugn. I inre hamnen blev vi nekade att ligga på grund av platsbrist, och där vi låg förtöjda på bojar innanför flytbryggan i yttre hamnen hade vi kraftig sidvind som ökade under natten. På båten Elise lutade det så kraftigt under kvällsmaten att halva middagen hamnade på durken då båten krängde till i en vindby. Under natten nådde vindstyrkan upp till sydvästlig 20 m/s, och då vi vaknade på söndagsmorgonen hade flytbryggan flyttat sig så pass långt att landgången hade trillat i vattnet. En provisorisk fick ersätta den under tiden som en pråm med lyftkran åtgärdade predikamentet.

Inför avgång hade tre av båtarna fått löfte om eskort ut ur hamn av Sjöräddningen. Det blev en nyttig övning att vara med om, och vi fick se prov på en enorm kunskap och effektivitet. Det finns inga tveksamheter om att vi skulle vara i goda händer om olyckan skulle vara framme till havs.

Därefter seglade båtarna med besättningar mot respektive hemmahamnar, mycket nöjda med en trevlig, inspirerande och nyttig helg. Vi ses igen nästa år!

Ida Alfredsson Vice skeppare på Elise



Gillar du denna sidan?


Om Västkustkretsen

Västkustkretsen har en mycket omfattande verksamhet som syftar till att göra Ditt båtliv enklare, roligare och inte minst säkrare.

Genom bland annat alla våra föredrag, utbildningar, eskadrar och inte minst våra naturhamnskisser, bojar och dubbar så blir du mer påläst och har alltid nära till mer information när du behöver den!

Kontakta oss

Svenska Kryssarklubben
Västkustkretsen
Talattagatan 24
426 76 Västra Frölunda
Telefon: 031-69 00 69
E-post: vastkustkretsen@sxk.se

Ansvarig utgivare

Peter Junermark, ordförande

Ändrad: 2017-04-13 13:43.
Visad: 2597 gånger.